Cateva informatii interesante despre roata de la masina
Roata masinii este un element de forma circulara care, prin functia sa mecanica, face viraje in jurul unei punti. Roata a fost creata in perioada neolitica si este considerata una dintre cele mai importante inventii ale fiintei umane, printre altele, pentru avansul pe care l-a insemnat pentru mijlocul de transport al vremii.
In secolul al XIX-lea, s-au nascut primele anvelope, permitand rotilor sa se deplaseze printr-un teren pavat intr-un mod „sigur”. Desi primele roti ale masinilor au fost obiecte foarte simple, ele au fost dezvoltate de-a lungul timpului dobandind noi proprietati.
Piese pentru roata auto
De obicei, exista patru parti care se disting in roata masinii: discul rotii sau jantei, anvelopa, supapa si contragreutatea.
- Disculrotii: este cunoscut si sub numele de janta, forma sa este rotunda si sunt aproape intotdeauna realizate din otel. Functioneaza ca un stalp sau fundatie pe care sunt asezate restul obiectelor, atunci cand designul sau nu convinge soferul prea mult, se adauga de obicei un hubcap, este o modalitate de a personaliza masina. Cele mai frecvente jante sunt jantele din aliaj, desi exista si roti din magneziu si fibra de carbon.
- Anvelopa: aceasta parte a rotii este cea care ii permite sa fie in contact cu asfaltul, materialul pe care il contine in interior este un amestec de fibre metalice si textile, iar partea exterioara este in principal cauciuc.
- Contrabalansul: este o bucata de plumb care este atasata la disc sau janta de otel pentru echilibrul corect al anvelopelor. Cu aceasta componenta puteti reduce considerabil vibratiile si neregularitatile vehiculului.
- Supapa: este responsabila pentru introducerea aerului care umple camera anvelopei. Acest aer face ca anvelopa sa se ataseze la disc si, in acelasi timp, creeaza forma potrivita, astfel incat roata sa adere optim la drum si masina sa poata circula.
Oricare dintre aceste parti ale rotii vehiculului trebuie sa fie intotdeauna in stare buna, atunci cand exista cea mai mica indoiala ca orice nu functioneaza bine, trebuie sa mergeti sa o reparati, de unde si importanta revizuirilor periodice.
Tipuri de roti
Daca clasificam rotile masinii in functie de fabricarea lor, putem gasi doua tipuri:
- Anvelopele diagonalesunt realizate din mai multe straturi alternative si incrucisate de tesatura, plasate in diagonala pe carcasa si formand un unghi. Ele ofera o rigiditate mare, dar sunt slabe in stabilitatea laterala.
- Anvelopele radialesunt proiectate cu straturi de tesaturi care formeaza un fel de tub intr-o forma radiala. In partea de sus are ochiuri de sarma. Anvelopa radiala permite mai multa flexibilitate si siguranta decat anvelopele diagonale. SRZ Powdercoating este cu siguranta o alegere.
De asemenea, putem clasifica rotile masinii in functie de functionalitatea lor:
- Anvelope de vara:acestea sunt construite pentru a imbunatati aderenta, pentru a reduce rezistenta si pentru a permite vehiculului sa fie condus cu precizie in momente fara zapada sau gheata pe drum.
- Anvelope de iarna:sunt proiectate cu un tip de cauciuc rezistent la frig, adica temperaturile scazute nu le modifica flexibilitatea, rezista la temperaturi mai mici de +7 °C. Aceste roti sunt, de asemenea, pregatite pentru a evita acvaplanarea prin lamele mici care faciliteaza aderenta la sol.
Cum au aparut rotile de masina?
Daca ai putea numi un bustean roata, atunci istoria lor merge pana in epoca paleolitica (epoca de piatra), cand cineva si-a dat seama ca obiectele mari si grele erau mai usor de mutat daca se rostogoleau pe busteni. Prima roata reala a fost probabil o roata de olar, datand din aproximativ 3500 i.Hr., iar prima roata facuta pentru transport a fost probabil o roata de car din Mesopotamia din jurul anului 3200 i.Hr.
Vechii egipteni au dat seama de prima roata cu spite, iar grecii au facut-o un pas mai departe, inventand roata de tip H cu o bara transversala. Celtii au adaugat jante de fier in jurul rotilor in jurul anului 1000 i.Hr. Rotile au continuat sa creasca si sa se schimbe odata cu diferitele utilizari ale vagoanelor, vagoanelor si carucioarelor, dar designul general a ramas aproape acelasi timp de sute de ani.
Spitele de sarma au aparut in 1802, cand GB Bauer a obtinut un brevet pentru o spita de tensiune de sarma care trecea printr-o janta de roata si atasata la butuc. Acestea s-au transformat in tipurile de spite folosite pentru rotile de biciclete. Anvelopele din cauciuc au aparut in jurul anului 1845, inventate de RW Thompson. John Dunlop a imbunatatit anvelopele folosind un alt tip de cauciuc care a oferit o plimbare mai lina bicicletelor.
Majoritatea istoricilor auto sunt de acord ca rotile auto moderne au aparut pentru prima data in 1885, cand Karl Benz a creat roti pentru Benz Patent-Motorwagen. Acel vehicul cu trei roti folosea roti de sarma cu spite si anvelope din cauciuc dur care semanau mult cu rotile de bicicleta. Anvelopele s-au imbunatatit in anii urmatori, cand fratii Michelin au inceput sa foloseasca cauciuc pentru masini, iar apoi BF Goodrich a adaugat carbon cauciuc pentru a prelungi durata de viata a anvelopelor auto.