Masini de exceptie : Toyota Land Cruiser
Cu peste 60 de ani de dezvoltare, radacinile militare ale Toyota Land Cruiser au lasat loc confortului luxos al pasagerilor.
Cu o zona de încarcare in partea din spate extrem de generoasa, care este la fel de potrivita pentru a fi umpluta cu echipament de joaca pentru copii pentru un joc de sâmbata dimineata sau dotata cu mitraliera grea a unei militii care lupta în conflictul unei regiuni desertice îndepartate, exista un motiv pentru care Toyota Land Cruiser este la fel de popular astazi ca si in urma cu multi ani.
Land Cruiser este „vârful capacitatii si al confortului”, potrivit Toyota, iar fanii din întreaga lume nu ar putea fi impotriva. Având mai mult de 60 de ani de istorie în spate, Land Cruiser este al doilea dupa Chevy’s Suburban ca SUV cu cea mai lunga functionare din productia de serie si detine recordul de a fi cel mai lung model continuu produs de Toyota.
Land Cruiser – ca nenumarate alte mari inventii de dinainte – s-a nascut din necesitate. Radacinile sale provin din razboiul coreean si mai adânc înca din cel de-al doilea razboi mondial, când armata japoneza a ocupat Filipine si a descoperit „Jeep-ul armatei” americane, pe care l-au expediat cu promptitudine în Japonia, ordonând Toyota sa fabrice ceva similar pentru uz de razboi. Rezultatul a fost camioneta usoara AK10 de la Toyota.
SUA încurajeaza Japonia sa produca un nou camion de tip militar, motivând ca ar fi benefic sa existe un vehicul utilitar de provenienta locala pentru utilizare în Coreea si în alte conflicte regionale. Toyota livreaza, bazându-se pe bazele stabilite de AK10 pentru a dezvolta Toyota Jeep BJ – un nume care va intra în joc doar câtiva ani mai târziu. Producatorul Jeep Willys a dat în judecata Toyota pentru încalcarea marcii comerciale. Willys a câstigat, iar în 1954, Toyota a redenumit Jeep BJ în Land Cruiser.
Hanji Umehara, pe atunci directorul tehnologic al Toyota, a povestit într-un interviu, ani mai târziu ca, la momentul redenumirii, era deja constient de un concurent similar care aparuse în Anglia – Land Rover – si ca scopul sau era pur si simplu sa ajunga la un nume care suna la fel de demn.
Umehara si Toyota nu au fost, totusi, primii care au inventat placa de identificare Land Cruiser, deoarece Studebaker a produs un sedan Land Cruiser fara legatura cu proiectul in discutie între 1934 si 1954.
Seria 20 sau debutul Land Cruiser in SUA
Consumatorii americani au trebuit sa astepte pâna în 1958 pentru a pune mâna pe primul Land Cruiser disponibil spre vânzare prin Toyota Motor Sales, SUA, Inc., dupa înfiintarea filialei la sfârsitul anului 1957. Si, judecând dupa vânzarile din chiar primul an, nimeni nu a putut prezice popularitatea de durata a Land Cruiser în rândul soferilor americani în deceniile urmatoare.
In primul an de activitate, Toyota S.U.A. a vândut 288 de vehicule – 287 sedan Crown si un Land Cruiser.
Cu toate acestea, facuse clar o impresie, deoarece doar doi ani mai târziu, Land Cruiser va deveni cel mai bine vândut model al companiei în SUA din 1960 pâna în ’65. Pâna la sfârsitul anilor ’90, vânzarile anuale in SUA a modelului Land Cruiser se apropiau de 20.000 de unitati.
Modelul din anii ’60
Mai multa putere si sarcina utila, o reputatie a durabilitatii si un aspect evolutiv fac din „Seria 40” Land Cruiser FJ40 poate cel mai impunator si mai usor de recunoscut model. J „pentru Jeep.
Succesorul robust din seria 40 a fost cel mai prietenos din seria 55 Land Cruiser FJ55, poreclit „Moose”, „Pig” sau „Iron Pig”. Introdus în 1967 si cu un ampatament mai mare, de 16 inci, 55 este considerat de multi ca fiind precursorul omniprezentului break american care va urma. Productia FJ55 se va încheia în 1980, acoperind o perioada de succes de 13 ani.
1980 Si Land Cruiser seria 60
Un nou model Land Cruiser a debutat în 1980 cu seria 60 si s-a concentrat mai mult pe oferirea unui confort mai mare pe sosea, pastrând în acelasi timp tractiunea integrala ca o caracteristica standard, la fel cum a fost la toate Land Cruiser-urile anterioare.
Un salt important de la aparitia emblematica a Toyota Land Cruiser a avut loc, totusi, în 1988, odata cu aparitia a patru faruri patrate, înlocuind perechea familiara de lampi rotunde.
Seria 60 s-a încheiat în SUA odata cu anul 1990, fiind înlocuita cu seria 80.
1990 – Aparitia Toyota Land Cruiser seria 80
Oricine se întreaba de ce a existat un salt în SUA de la seria 60 la seria 80 când a debutat în 1990 – aparent sarind seria 70 – ar fi interesat sa stie ca exista si este si astazi o serie 70. Pur si simplu nu este disponibil în S.U.A. Introdus în 1984, seria 70 a înlocuit seria 40 si este axat pe a fi o masina exclusiv off-road în loc de un SUV confortabil pentru pasageri.
Cererea globala fara precedent pentru seria 80 a demonstrat pentru Toyota ca au creat probabil cel mai popular Land Cruiser produs vreodata. Dispunând de tractiune integrala cu norma întreaga si un accent pe lux – fara a pierde capabilitatile off-road – modelele din seria 80 aveau usi in spate rabatabile care au fost înlocuite in timp cu hayon si hatchback la modelul din 1994.
1998 – Apariatia seriei 100
În timp ce stilul caroseriei a ramas în esenta neschimbat, cea mai notabila schimbare odata cu debutul seriei 100 a fost un motor mai puternic, trecând de la un sase cilindrii în linie la un V8 de 4,7 litri de 230 CP, crescut la 275 CP odata cu modelul 2006.
Seria 200 sau aparitia modelului Toyota Land Cruiser a zilelor noastre
În 2008 a aparut seria 200 a lui Land Cruiser, cu chiar si mai mult lux si putere decât seria 100, saltând motorul cu mai multi pasi de la 275 CP la un V-8 de 381 CP, 5,7 litri. In plus a mai primit putere datorita rotoarelor si etrierelor mai mari.
Un pret de baza recomandat ar fi de 85.415 USD, bani la care ofera un lux elegant în interior si în exterior, precum si o tractiune continua 4×4, imbunatatita cu o gama de sisteme de manevrare off-road de înalta tehnologie, inclusiv „Multi-Terrain Monitor”.
Toyota pozitioneaza în mod clar Land Cruiser ca pe o masina de succes, cu un ochi catre satisfacerea preferintelor în materie de confort si tehnologie, fara a pierde capacitatile de performanta off-road, care sunt o parte de nesters din legenda si traditia modelului.
Si cu scaune pentru opt persoane, Land Cruiserul de astazi este suficient de mare pentru a transporta familia si prietenii sa munceasca sau sa se joace sau orice alt tip de „armata mica” care are nevoie de transport off-road, învelita în piele, cu WiFi, si aer conditionat.
Daca sunteti norocosul posesor al unui model Toyota Land Cruiser va recomandam sa apelati doar la service-uri autorizate si de incredere. Puteti gasi un service care sa va ajute de la un simplu schimb de ulei, la verificare electronica si poate chiar reparatii turbina 2021.