Ce este (mai exact) inteligenta emotionala?

Ce este (mai exact) inteligenta emotionala

Emotiile au schimbat creierul mamiferelor cu mai mult de 200 de milioane de ani in urma si au perpetuat o influenta puternica asupra speciei noastre.

Expresia „inteligenta emotionala” este inclusa astazi in lexicul multora, atat oameni obisnuiti, cat si intelectuali sau celebritati. Chiar si ministrii o folosesc in comentariile si avertismentele lor.

Dar nu toata lumea se refera la acelasi lucru atunci cand folosesc aceasta expresie. Pentru unii, inteligenta emotionala este un fel de inteligenta mai avansata decat cea clasica, adica inteligenta analitica, care se masoara prin testele care ajung sa dea un rezultat sub forma unui coeficient numeric.

Exista, de asemenea, cei care se refera la inteligenta emotionala negativa, ca la incapacitatea de a controla emotiile: „Se comporta ca si cum nu ar avea inteligenta emotionala”. De asemenea, nu lipsesc cei care cred ca este un nou tip de inteligenta inventat recent, deoarece, la urma urmei, conceptul de inteligenta nu este absolut, asa cum sunt dimensiunea sau greutatea unei persoane, deoarece depinde intotdeauna de criteriile observatorului.

Altii, in sfarsit, nici nu stiu ce inseamna cand vorbesc despre acest tip de inteligenta. Poate ca pentru toate acestea merita sa incercati sa clarificati conceptul.

Cu cativa ani in urma, populara revista anglo-saxona Time a transformat coperta unuia dintre numerele sale intr-o intrebare scrisa cu caractere mari si adresata publicului larg „Care este coeficientul tau de inteligenta emotionala?”. Ea insasi, in personaje mult mai mici, a raspuns: „Nu este IQ-ul tau. Nu e nici macar un numar. Dar inteligenta emotionala poate fi cel mai bun predictor al succesului in viata, redefinind ce inseamna sa fii inteligent.”

Acestea au fost momentele in care jurnalistul Daniel Goleman a publicat lucrarea sa binecunoscuta si de succes Inteligenta emotionala, facandu-i pe multi sa creada ca a creat sau a descoperit acel tip (nou) de inteligenta. Vezi aici cursuri acreditate Pro Training.

Conceptul a servit, de asemenea, pentru multi sa indrazneasca sa conteste evolutia biologica a creierului si capacitatile mentale prin punerea emotiei inaintea ratiunii, dand intaietate celei dintai.

Desigur, emotiile au schimbat creierul mamiferelor cu mai mult de 200 de milioane de ani in urma si au perpetuat o influenta puternica a acestora care traieste in specia noastra si astazi.

Dar cu mult mai putini ani in urma, desi nu putini, aproximativ 60 de milioane, creierul primatului a dezvoltat neocortexul, cortexul cerebral modern, un grup de neuroni foarte organizati capabili sa domine restul creierului. Aceasta evolutie i-a conferit-o, desi nu o observam intotdeauna, intaietatea ratiunii, adica capacitatea de a domina sentimentele.

A facut-o intr-un mod cu totul special, pe care nici noi nu-l observam de obicei. Ca un subiect fabulos si patrunzator, ratiunea si-a propus sa domine emotia folosind propriile arme: o emotie este luata doar de o alta emotie, o alta emotie care este mai puternica si mai puternica si/sau incompatibila cu cea pe care vrei sa o elimini. Oricine a suferit o criza sentimentala, cum ar fi sa fie abandonat de partener, stie foarte bine ca cel mai bun mod de a depasi aceasta criza nu este atat de mult sa subestimeze pierderea, cat sa trezeasca o noua poveste de dragoste.

Alte informatii despre inteligenta emotionala

Exista, de asemenea, o multime de resurse online mai informale, multe dintre ele gratuite, pentru a va investiga inteligenta emotionala.

Cercetatorii sugereaza ca exista patru niveluri diferite de inteligenta emotionala, inclusiv perceptia emotionala, capacitatea de a rationa folosind emotii, capacitatea de a intelege emotiile si capacitatea de a gestiona emotiile.

Perceperea emotiilor: primul pas in intelegerea emotiilor este sa le percepi cu acuratete. In multe cazuri, acest lucru ar putea implica intelegerea semnalelor nonverbale, cum ar fi limbajul corpului si expresiile faciale.

Rationarea cu emotii: Urmatorul pas implica utilizarea emotiilor pentru a promova gandirea si activitatea cognitiva. Emotiile ajuta la prioritizarea a ceea ce acordam atentie si la care reactionam; raspundem emotional la lucrurile care ne atrag atentia.

Intelegerea emotiilor:  Emotiile pe care le percepem pot avea o mare varietate de semnificatii. Daca cineva isi exprima emotii furioase, observatorul trebuie sa interpreteze cauza furiei persoanei si ce ar putea insemna aceasta. De exemplu, daca seful tau se comporta suparat, ar putea insemna ca este nemultumit de munca ta sau ar putea fi pentru ca a primit o amenda de viteza in drum spre serviciu in acea dimineata sau pentru ca s-a certat cu partenerul lor.

Gestionarea emotiilor: Abilitatea de a gestiona emotiile in mod eficient este o parte cruciala a inteligentei emotionale si cel mai inalt nivel. Reglarea emotiilor si raspunsul adecvat, precum si raspunsul la emotiile celorlalti sunt toate aspecte importante ale managementului emotional.

Cele patru ramuri ale acestui model sunt aranjate dupa complexitate cu procesele mai de baza la nivelurile inferioare si procesele mai avansate la nivelurile superioare. De exemplu, cele mai joase niveluri implica perceperea si exprimarea emotiilor, in timp ce nivelurile superioare necesita o implicare constienta mai mare si implica reglarea emotiilor.