Ce este GDPR?

Ce este GDPR?

Ce este GDPR?

GDPR inseamna Regulamentul general privind protectia datelor. Este nucleul legislatiei europene privind confidentialitatea digitala. In clipa de fata exista cursuri de responsabil protectia datelor, care le sunt destinate firmelor private dar si institutiilor publice care prelucreaza datele cu caracter personal.

S-a tot discutat in ultimul timp despre GDPR, dar nu toata lumea a inteles ce rol are GDPR, asa ca vom discuta in randurile care urmeaza, despre acest subiect.

Ce inseamna GDPR?

GDPR inseamna Regulamentul general privind protectia datelor. Este nucleul legislatiei europene privind confidentialitatea digitala.

Cum a aparut?

In ianuarie 2012, Comisia Europeana a elaborat planuri pentru reforma protectiei datelor in Uniunea Europeana pentru a face Europa „potrivita pentru era digitala”. Aproape patru ani mai tarziu, s-a ajuns la un acord cu privire la ceea ce implica si cum va fi pus in aplicare.

Una dintre componentele cheie ale reformelor este introducerea Regulamentului general de protectie a datelor (GDPR). Acest nou cadru al UE se aplica organizatiilor din toate statele membre si are implicatii pentru intreprinderile si persoanele din Europa si nu numai.

„Viitorul digital al Europei nu se poate construi decat pe ​​incredere. Cu standarde comune solide pentru protectia datelor, oamenii pot fi siguri ca controleaza informatiile personale”, a declarat Andrus Ansip, vicepresedinte pentru Piata Unica Digitala, cand a vorbit cand reformele au fost convenite in decembrie 2015.

La baza sa, GDPR este un nou set de reguli concepute pentru a oferi cetatenilor UE un control mai mare asupra datelor lor personale. Acesta urmareste simplificarea mediului de reglementare pentru afaceri. De precizat este faptul ca atat cetatenii cat si intreprinderile din Uniunea Europeana au posibilitatea de a beneficia pe deplin de economia digitala.

Reformele sunt concepute pentru a reflecta lumea in care traim si aduc legi si obligatii, inclusiv cele din jurul datelor cu caracter personal, confidentialitate si consimtamant in toata Europa.

Fundamental, aproape fiecare aspect al vietii noastre se invarte in jurul datelor. De la platformele si retelele de socializare, la banci, comercianti cu amanuntul si guverne aproape fiecare serviciu pe care il utilizam implica colectarea si analiza datelor noastre personale. Numele, adresa, numarul cardului dvs. de credit si multe altele colectate, analizate si, poate cel mai important, stocate de organizatii.

Ce este conformitatea GDPR?

In mod inevitabil, se produc incalcari ale datelor. Informatiile sunt pierdute, furate sau publicate in alt mod in mainile unor persoane care nu au fost niciodata intentionate sa le vada, iar acei oameni au deseori intentii rauvoitoare.

In conditiile GDPR, organizatiile nu numai ca trebuie sa se asigure ca datele cu caracter personal sunt colectate in mod legal si in conditii stricte, dar cei care le colecteaza si le gestioneaza sunt obligati sa le protejeze de abuz si exploatare, precum si sa respecte drepturile datelor.

Cui se aplica GDPR?

GDPR se aplica oricarei organizatii care isi desfasoara activitatea in cadrul UE, precum si oricarei organizatii din afara UE care ofera bunuri sau servicii clientilor sau intreprinderilor din UE. Acest lucru inseamna ca, in cele din urma, aproape toate corporatiile majore din lume au nevoie de o strategie de conformitate GDPR.

Care sunt datele cu caracter personal din GDPR?

Tipurile de date considerate personale in conformitate cu legislatia existenta includ numele, adresa si fotografiile. GDPR extinde definitia datelor cu caracter personal, astfel incat ceva precum o adresa IP sa poata fi data cu caracter personal. De asemenea, include date personale sensibile, cum ar fi date genetice, si date biometrice care ar putea fi procesate pentru a identifica in mod unic o persoana.

Cand a intrat in vigoare GDPR?

Dupa patru ani de pregatire si dezbatere, GDPR a fost aprobat de Parlamentul European in aprilie 2016, iar textele oficiale si regulamentul directivei au fost publicate in toate limbile oficiale ale UE in mai 2016. Legislatia a intrat in vigoare pe intreg teritoriul Uniunii Europene la 25 mai 2018.

Ce inseamna GDPR pentru companii?

GDPR stabileste o lege pe continent si un set unic de reguli care se aplica companiilor care desfasoara activitati in statele membre ale UE. Aceasta inseamna ca intinderea legislatiei se extinde si mai mult decat granitele Europei in sine, deoarece organizatiile internationale cu sediul in afara regiunii, dar cu activitate pe „solul european” vor trebui sa se conformeze.

Una dintre sperante este ca prin legislatia GDPR, aceasta poate aduce beneficii intreprinderilor. Comisia Europeana sustine ca, avand o autoritate unica de supraveghere pentru intreaga UE, va fi mai simplu si mai ieftin ca intreprinderile sa isi desfasoare activitatea in regiune. Intr-adevar, Comisia sustine ca GDPR va economisi 2,3 miliarde de euro pe an in toata Europa.

Ce inseamna GDPR pentru consumatori / cetateni?

Din cauza numarului mare de incalcari de date si actiuniale hackerilor care apar, realitatea nefericita pentru multi este ca unele dintre datele lor, fie ca este vorba despre o adresa de e-mail, o parola sau inregistrari de sanatate confidentiale au fost expuse pe internet.

Una dintre modificarile majore pe care GDPR o aduce, este oferirea dreptului pentru consumatori de a sti cand datele lor au fost compromise. Organizatiile trebuie sa notifice organismele nationale corespunzatoare cat mai curand posibil, pentru a se asigura ca cetatenii UE pot lua masurile adecvate pentru a preveni abuzul de date.

De asemenea, consumatorilor li se promite un acces mai usor la propriile lor date personale in ceea ce priveste modul in care acestea sunt procesate, organizatiile fiind necesare sa detalieze modul in care utilizeaza informatiile clientilor intr-un mod clar si inteligibil.

GDPR aduce de asemenea, un proces intitulat „dreptul de a fi uitat”, care le ofera drepturi si libertati suplimentare persoanelor care nu mai doresc ca datele lor personale prelucrate sa fie sterse, cu conditia sa nu existe motive pentru pastrarea acestora.

Organizatiile vor trebui sa tina cont de aceste drepturi ale consumatorilor.

Facebook Comments